Publiquem regularment treballs d'alumnes d'assignatures de les carreres de coreografia i pedagogia de la dansa, i també treballs de fi de màster o llicenciatura d'alumnes o professors del CSD, per obrir portes a la major difusió del coneixement generat al si del conservatori. En aquest cas, publiquem el treball de fi de màster del professor Agustí Ros.
Per accedir al pdf del text complert, feu clic AQUI
Per accedir al pdf del text complert, feu clic AQUI
Autor:
Agustí Ros i Vilanova
Títol:
El moviment rotatori en la coreografia occidental del s. XX
Any
d’elaboració: 2011
Lectura:
12 setembre 2011
Director
del treball: Víctor Molina Escobar
Tipus
de treball: Treball de recerca
Titulació:
DEA
Departament/
centre: Departament de Filologia Catalana de la Universitat Autònoma
de Barcelona
Paraules
clau: Moviment rotatori, coreografia, notació Laban
Resum:
En el panorama de la coreografia occidental
del s.XX, la qual inaugura un nou cicle de la dansa on el coreògraf prioritza
la seva escriptura personal enfront de l’estil coreogràfic acadèmic, la
composició coreogràfica agafa noves vies on els moviments es composen
diferentment de com s’havia fet fins aquell moment.
A partir de l’anàlisi del moviment
rotatori, pres com un element constructor de la composició, es pot observar com
la coreografia va prenent formes diverses segons els objectius estètics del
coreògraf.
El treball de recerca indaga a través
de cinc exemples coreogràfics occidentals del s. XX, l’ús del moviment rotatori. A partir de la metodologia analítica que
ofereix la notació i la teoria del moviment de R. Laban, al llarg de la recerca
es fa un inventari del tipus de moviment rotatori utilitzat morfològic sintàcticament i se’n fa una lectura segons aquest s’ubica en
l’obra coreogràfica.
Els exemples analitzats: L’Après midi d’un faune de Vaslav Nijinsky
(1912), Shakers de Doris Humphrey (1931),
Septet (fragment In the Morgue) de Merce Cunningham, Hands
de Wim Vandekeybus concepte Thierry de Mey (1987), i Déjà vu
Hans van Manen (1995); demostren a través d’una complexitat compositiva
coreogràfica ascendent, com la manipulació dels factors del moviment rotatori fa
canviar radicalment l’estructura de l’entramat coreogràfic i en conseqüència la
forma i l’estètica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada