L'espectacle
Donka, estrenat el 2010 per encàrrec del Festival Internacional Txèkhov de
Moscou, va estar del 17 al 21 d'Octubre representant al Teatre Nacional de
Catalunya, va obtenir molt bona acollida entre el públic. No és un espectacle
de teatre, de dansa o de circ, però és un espectacle que conté en si mateix
cadascuna d'aquestes arts en petites mesures, és un espectacle de moments,
d'imatges, de petits detalls, tal com ho descriu el mateix director Daniel
Finzi Pasca, fundador del Teatre Sunil i creador d'espectacles com
"Nomade", "Rain" i "Nebbia" amb el Cirque Eloize,
"Corteo" amb el Cirque du Soleil, i amb la seva pròpia companyia
Finzi Pasca ha realitzat espectacles com "Icaro", "Te Amo"
i "Tres Tristes Tango", entre altres. Actualment, es troba amb la
seva companyia creant una nova producció anomenada "La Verità",
basada en la vida de Dalí, l'obra presentarà un teló pintat pel mateix Dalí en
els anys 40, l'obra s'estrenarà el gener del 2013 a Montreal.
Txèkhov,
metge i gran escriptor rus li encantava pescar, i Donka, en rus, és la
campaneta que tenen les canyes de pescar per avisar si un peix ha mossegat
l'ham. Les escenes que es poden veure en l'espectacle de Donka estan inspirades
en l'ambient i les atmosferes de les obres i diaris de
Txèkhov, i més que escenes dins d'un espectacle són com imatges i moments que t’acaricien
la cara, posseeixen un gran lirisme al mateix temps que un gran humor, com el
número de trapezi a tres que realitzen els personatges d'Olga, Masha i Irina,
en el qual van comentat les seves situacions entre elles alhora que realitzen
diversos trucs al trapezi, aquests tres personatges són les protagonistes d'una
obra de Txèkhov titulada “Les Tres Germanes”. Un altre moment humorístic és la
contorsió que l’hi imposen al pacient que presenta mal de coll, o des del meu
punt de vista, l'escena més aconseguida dins de Donka és el gran “zapateado”
que realitza la ballarina que es troba tota l'estona lluitant per no caure a
causa de l’espai relliscós en què està ballant i sense perdre per això en cap
moment el temps rítmic de la peça del “zapateado”.
(tràiler de l'espectace Donka)
Cal esmentar
que els artistes han d’aprendre el text de l'obra en l'idioma del lloc on
actuen, i fins i tot s'assabenten de les coses gracioses del lloc i les incorporen
al text, però no s'aprenen el text en un altre idioma de memòria sinó que
tracten de dir-ho pensant en la llengua materna de cadascú i anar traduint
sobre la marxa, d'aquesta manera sembla més fresc i espontani però fa que hagin
frases que no s'arribin a entendre del tot. Un d'aquests artistes és l'espanyol
David Menes, graduat el 2009 a l'Escola Nacional de Circ de Montreal, el qual
està present en gran part de l'espectacle; seva és la gran imatge de Donka que
es troba girant amb la roda Cyr sobre un fons groguenc al mateix temps que li
van caient del cel pètals de roses. En el seu número de malabars realitza una
rutina de boles molt aconseguida en què el seu gran punt fort són els
equilibris de boles que fa entre el bíceps i l'avantbraç. També realitza
malabars i equilibris amb diferents boles de gel que recorda molt a
l'espectacle "PPP" de malabars amb boles de gel de l'ara dona
Philippe Menard.
Es pot
dir que Finzi Pasca repeteix en Donka els patrons que ja venia utilitzant en
les seves anteriors creacions amb el Cirque Eloize i el Cirque du Soleil: grans
cortines que deixen traslluir el que es troba darrere, el tipus de música, el
tipus de làmpades i llits que apareixen, en certs moments de l'espectacle
baixar la vara de focus del darrere gairebé a l'altura dels caps dels
intèrprets per crear una visió com de marc a l'escena com si observéssim una
fotografia... Es podria dir que Finzi Pasca té una manera de fer molt
característica de fer, molt seva.
El
públic que vagi a veure Donka no es trobarà amb un espectacle de números de
circ com a tal, ni coreografies de dansa pròpiament dites; amb Donka sorgeixen
les típiques preguntes: ¿Són artistes de circ fent teatre? ¿Són actors ballant?
¿Què és?... Donka no té etiquetes, l'únic clar és que es compon de vuit
artistes que no distingeixen entre un art i un altre, que salten, ploren, fan
malabars, riuen, es queixen, creen ombres, criden... Per fer que el públic
surti del teatre acariciat pel so d'una campaneta que t'avisa quan els peixos
han mossegat l'ham.
Sergio Pla - alumne CSD
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada